+44(0) 1234 567 890 info@domainname.com

Monday 27 January 2014

Subuh menyingkap tabir rezeki

1/27/2014 08:20:00 pm

Share it Please
"...KEMUDIAN setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia ALLAH, serta ingatlah akan ALLAH sebanyak-banyaknya (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat)." (Surah al-Jumu'ah:10)
Firman ALLAH SWT di atas, menunjukkan Islam mengambil berat akan kecergasan dan semangat untuk memulakan aktiviti pada awal pagi.
 
Setiap hari kita pasti akan memulakan kehidupan dengan waktu pagi. Waktu pagi adalah waktu yang istimewa.
 
Pada waktu pagi inilah kita berasa segar dan bersemangat. Pada waktu pagi ini juga sering dikaitkan dengan optimis dan harapan.
 
Pagi sering dikaitkan dengan kejayaan sehingga pepatah Barat ada yang berbunyi, The early bird catches the worm yang membawa maksud burung yang terbang di pagi harilah yang berjaya menangkap cacing.
 
Benarlah, kejayaan tercipta jika kita mampu merancang hidup kita seawal pagi.
 
Kejayaan tidak menunggu kita tetapi kitalah yang harus mengejar kejayaan. Perancangan seawal pagi mampu menjadikan kita seorang insan yang mampu merancang sepanjang kehidupannya. Jika kita dapat lihat, ramai orang yang berjaya tidak mensia-siakan waktu paginya. Mereka merancang dan menggunakan sebaiknya waktu yang istimewa ini.
 
Nabi Muhammad SAW bersabda:
"Berpagi-pagilah (subuh) dalam mencari rezeki, sesungguhnya berpagi-pagi itu adalah keberkatan dan merupakan kejayaan." (Riwayat Tabarani dalam al-Awsath)
 

* Sebahagian Artikel ini dipetik dari Sinar Harian, 24 Januari 2014
 
 

0 comments:

Post a Comment