+44(0) 1234 567 890 info@domainname.com

Thursday 23 January 2014

Halimah as-Saadiah Ibu Susuan Rasullulah Saw

1/23/2014 07:31:00 pm

Share it Please
Siapa yang berbicara tentang sejarah Rasullulah saw pasti akan menemui nama Halimah as-Saadiah yang terkenal dengan keperibadian mulia dan kelembutan hatinya.
 
Takdir Allah swt telah menentukan Halimah as-Saadiah menjadi ibu susuan Rasullulah saw yang datang bersama para wanita Bani Saad. Pada masa itu, tiada ada bayi yang disusui kecuali hanya cucu Abdul Mutalib yang yatim itu.
 
Halimah as-Saadiah berasal daripada keturunan Bani Asad bin Bakar Hawazin sampai pada garis keturunan Qais 'Ailan. Oleh kerana, kemuliaan akhlak serta kelembutannya, Halimah as-Saadiah dipilih oleh Abdul Mutalib untuk menyusukan kedua-dua cucunya iaitu Muhammad bin Abdullah dan Abu Sufyan bin Haris.
 
Selama 4 tahun, Rasullulah saw diasuh dan dididik oleh Halimah as-Saadiah dengan akhlak bangsa Arab yang berperibadi mulia, kebenaran dan kejujuran. Selain itu, ketika dibesarkan dalam kawasan pergunungan, tempat Halimah as-Saadiah tinggal Rasullulah saw dapat belajar bahasa Arab dengan fasih ini berbeza dengan bahasa Arab kota yang kadang kalah tidak fasih dan kasar.
 
Rasullulah saw juga dapat menikmati udara pergunungan yang nyaman sehinggakan tumbesaran badan Rasullulah saw adalah benar-benar sempurna. Ini antara hikmah mengapa Rasullulah saw disusukan oleh Halimah as-Saadiah yang tinggal jauh dari kota Mekah.
 
Ketika Rasullulah berumur 5 tahun 1 bulan, Halimah as-Saadiah mengembalikan Rasullulah saw kepada keluarganya setelah dapat merasakan kurniaan Allah ketika mengasuh Rasullulah saw.
 
Cinta Rasullulah saw kepada Halimah begitu mendalam sehingga suatu hari seorang wanita datang memberitahu tentang kematian Halimah as-Saadiah. Baginda terus menangis setelah itu, wanita tersebut berkata : "Sesungguhnya saudara-saudara sesusuan memerlukanmu."
 
Baginda pergi menemui mereka , Baginda dan saudara-saudaranya merasakan belaian kasih sayang seorang ibu, yang lemah lembut. Kasih sayang Halimah as-Saadiah tentunya meninggalkan kesan yang mendalam pada diri Baginda. Maka tidak hairanlah apabila mendengar berita kematian ibu susu Baginda ini , mengalir air mata Baginda Rasullulah saw.
 
Antara bentuk pergorbanan Rasullulah saw terhadap Halimah as-Saadiah adalah seperti disebutkan dalam sebuah Hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud, Abu Ya'la, dan daripada Imarah bin Tsauban , daripada Abu ath bahawa ketika Rasullulah saw sedang membahagikan daging di al-Ja'ranah, seorang wanita daripada suku Badwiah datang. Ketika wanita itu datang mendekati Rasullulah saw, Rasullulah membuka serbannya dan mempersilakan wanita itu duduk di atas serbannya.
 
Abu ath-Thufail bertanya : "Siapakah dia?"
 
Para sahabat yang lain menjawab , "Dialah wanita yang menyusukan Rasullulah saw." Orang yang dimaksudkan itu ialah Halimah as-Saadiah.
 
 

* Cerita daripada sumber asal 100 tokoh wanita di sisi Rasullulah diolah semula blog mselim3
 

0 comments:

Post a Comment