+44(0) 1234 567 890 info@domainname.com

Friday 24 January 2014

Kisah Durrah Binti Abu Lahab

1/24/2014 12:11:00 am

Share it Please
 
Tidak banyak kisah yang diketahui tentang dirinya sebelum memeluk islam. Setelah memeluk islam dan berhijrah, Durrah termasuk dalam golongan sahabat wanita yang begitu mulia akhlaknya.
 
Berbicara tentang Durrah binti Abul Lahab , Imam az-Zahabi mengatakan terdapat satu hadis berkenaan dengannya al-Haris bin Naufal.
 
Ia adalah hadis yang sama yang disebut oleh Ibnu Hajar dalam Isobah bahawa Durrah binti Abu Lahab ketika di Madinah semasa hijrah tiba di kampung Rafi bin al-Ma'la kemudian para wanita daripada Bani Zuraiq berkata kepadanya, Celakalah kedua-dua tangan Abu Lahab dan celaka .
 

" Justeru , buat apa lagi kamu berhijrah?"
 
Mendengar kata-kata itu, Durrah binti Abu Lahab menemui Rasullulah saw dan menceritakan apa yang dialaminya.
 
Kemudian Rasullulah saw berkata: "Duduklah!"
 
Tidak lama kemudian baginda solat Zuhur dan duduk di atas mimbar dan berkata:
"Wahai manusia sekalian, mengapa aku dicela dalam keluargaku? Demi Alah sesungguhnya syafaatku (pengampunan) akan diterima oleh keluargaku sehingga orang yang keras, lemah bahkan besar akan mendapatkannya pada hari kiamat."
Ad-Daruquthni meriwayatkan dalam kitabnya , bab Ukhwuah dan Ibnu Uday dalam al-Kamil dan Ibnu Mundih daripada Durrah binti Abu Lahab bahawa Rasullulah saw bersabda:
"Seseorang yang hidup itu tidak menanggung derita lantaran keburukan yang dilakukan oleh orang yang sudah mati."
Melalui riwayat di atas, kita hendaklah selalu menghormati orang yang sudah meninggal dunia meskipun orang tersebut sangat memusuhi kita.
 
 
* Cerita daripada sumber asal 100 tokoh wanita di sisi Rasullulah diolah semula blog mselim3
 

0 comments:

Post a Comment