+44(0) 1234 567 890 info@domainname.com

Sunday 16 February 2014

UAE buka masjid pintar

2/16/2014 06:59:00 pm

Share it Please
Dubai, 15 Feb. - Emiriah Arab Bersatu (UAE) akhirnya membuka masjid pintar pertamanya di sini Ahad lalu. Jabatan Hal Ehwal Islam dan Aktiviti Kebajikan (DIACA) melancarkan Masjid Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum di Jumeirah 3, menggunakan kod teknologi Maklum Balas Pantas (QR) yang menawarkan akses digital masjid.
 
Masjid ini kini dilengkapi teknologi kod QR yang pertama dipasang di bangunan kerajaan dan adalah sebahagian daripada fasa pertama pembangunan masjid pintar, termasuk sembilan lagi masjid yang akan mengikut jejaknya akhir tahun ini, demikian menurut satu laporan Khaleej Times.
Melalui teknologi kod QR, orang ramai boleh mendapatkan maklumat umum mengenai masjid - sejarahnya, kapasiti, alam semula jadi, kawasan, aturan masa solat, ceramah atau kursus-kursus yang ditawarkan masjid juga maklumat mengenai khutbah Jumaat sepanjang masa.
 
Langkah ini adalah selaras dengan inisiatif Kerajaan Pintar yang diumumkan oleh Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Naib Presiden dan Perdana Menteri UAE dan Raja Dubai, pada Mei 2013.
 
Dr Hamad Al Shaibani, Ketua Pengarah DIACA, berkata, perkhidmatan interaktif yang terdapat di sini boleh diakses melalui telefon pintar dan tablet setiap masa.
 
"Kami menggunakan teknologi kod QR untuk mengenal pasti semua masjid di UAE bagi membantu membangunkan dan menambah nilai kepadanya. Ia memberikan perkhidmatan elektronik yang lebih mudah dan senang diakses.
 
"Untuk memberi komen mengenai perkhidmatan pintar yang ada, orang ramai boleh menghubungi (04-6087844), menyebut nama dan kod masjid iaitu 74, "katanya.
 
Ketua seksyen IT di DIACA, Nassir Mubarak berkata projek masjid pintar adalah saluran baru untuk komunikasi yang lebih baik dengan orang ramai. Orang ramai juga boleh menghantar cadangan mereka, pendapat, maklum balas, aduan atau laporan jika berlaku pincang fungsi melalui inisiatif masjid pintar.
 
"Derma Elektronik - di bawah pembangunan, juga boleh didapati, bersama-sama dengan lebih banyak perkhidmatan pada masa depan."
 
Kod QR adalah tanda nama niaga untuk dua sistem kod bar dimensi yang pada asalnya dicipta pada 1994 oleh Denso Wave, anak syarikat Toyota. Ia adalah satu cara untuk mengesan kenderaan yang dipasang di suatu tempat dan untuk mengimbas komponen pada kelajuan tinggi. Kod QR sudah lama berkembang kegunaannya di luar industri automotif. Ia digunakan secara meluas pada hari ini dalam pelbagai sektor seperti pengesanan inventori, perkapalan dan logistik serta tiket dalam talian.
 
"Kod teknologi QR membolehkan pengunjung masjid untuk mengakses laman web khas masjid dengan mengimbas kod bar dengan telefon pintar atau tablet yang secara automatik dilengkapi dengan teknologi ini. Aplikasi kod QR ini juga boleh dimuat turun dengan mudah di kedai-kedai dalam talian berkaitan." – Agensi

0 comments:

Post a Comment