+44(0) 1234 567 890 info@domainname.com

Sunday 30 June 2013

Tenang nampak ular, panik hanya bahayakan diri

6/30/2013 09:08:00 pm

Share it Please

Anggota JPAM Rantau Panjang menangkap ular dari rumah penduduk, di Rantau Panjang.

 

RANTAU PANJANG, 1 Julai 2013 – Orang ramai disaran tidak panik sekiranya terserempak haiwan berbisa seperti ular bagi mengelak dipatuk haiwan yang mampu membawa maut itu.

 

Ketua Skuad Bravo Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) Rantau Panjang, Mohd Johar Daud berkata, kebiasaannya orang ramai akan melarikan diri sekiranya menemui haiwan berbisa tersebut kerana bimbang akan dipatuk.

 

Menurutnya, beliau menyarankan orang ramai supaya bertindak bijak dengan mengalih pandangan haiwan tersebut di samping mengurangkan pergerakan bagi mengelak dikejar haiwan itu.

 

“Sekiranya terserempak dengan ular, sebagai langkah keselamatan, elakkan banyak pergerakan kerana tindakan tersebut bakal menarik perhatian haiwan itu.

 

“Orang ramai juga boleh bertindak dengan mencari kain atau guni seterusnya menutup kepala ular dan fokus juga kepada ekornya kemudiannya mereka boleh menangkapnya untuk diserahkan kepada pihak bertanggung jawab,” katanya ketika ditemui selepas menangkap ular sawa daripada sebuah rumah penduduk.

 

Mohd Johar berkata, kebanyakan ular ditemui di kawasan paya, semak dan kawasan lembap.

 

Menurutnya, tahun ini sahaja pelbagai jenis ular ditangkap jabatan itu yang kebanyakan berada di sekitar kediaman penduduk dan tempat peliharaan ternakan.

 

“Tahun ini kita menerima banyak kes melibatkan pelbagai jenis ular sama ada yang berada dalam rumah mahu pun sekitar kediaman penduduk,” katanya.

0 comments:

Post a Comment