+44(0) 1234 567 890 info@domainname.com

Thursday 25 April 2013

Wajib pakaian Islam setiap Jumaat

4/25/2013 08:30:00 pm

Share it Please

Jakarta, 25 April 2013 - Pentadbiran Tangerang Selatan akan mewajibkan semua penjawat awam beragama Islam memakai pakaian Islam pada hari Jumaat bagi mengiktiraf apa yang dikatakan datuk bandar sebagai identiti keagamaan di perbandaran itu.

 

Kami sudah lama bercadang untuk mewajibkan semua penjawat awam muslim memakai pakaian Islam setiap Jumaat agar suasana keagamaan majlis perbandaran dapat dilaksanakan di semua pejabat pentadbiran,” kata Datuk Bandar Airin Rachmi Diany semalam.

 

 

Tangerang Selatan mendakwa ia pentingkan agama tetapi bukti apa yang kita ada bagi menunjukkan kepada pelawat yang dapat menyokong kenyataan itu?,” katanya.

 

Airin berkata, penjawat awam bukan Islam akan dikecualikan daripada polisi itu dan setiauasa majlis perbandaran Dudung S Direja masih menjalankan penyelidikan sebelum pelaksanaannya.

 

Menurutnya, penjawat awam lelaki perlu memakai baju koko (berkolar tinggi serta berlengan panjang) dan songkok, manakala kakitangan wanita perlu mengenakan tudung, baju kurung merah dan skirt labuh putih atau seluar panjang putih. Bagaimanapun, kakitangan bebas memilih gaya atau stail yang selesa dengan mereka.

 

“Kebanyakan penjawat awam wanita di sini sudah pun memakai pakaian Islam setiap hari, malah, sebelum polisi itu dilaksanakan. Jadi, saya tidak rasa ada bantahan terhadap polisi itu selagi ia bertujuan baik,” katanya. - Jakarta Post

0 comments:

Post a Comment